Kebahagiaan & Kemaafan

13 Oct
Korang percaya ker dgn kata² nih;
I’m happy when you are happy

“Kebahagiaanku adalah apabila melihat dirimu bahagia..”

Do you guys really believe in these two phrases?? For me, dun believe it at all. Sbb apa? Sbb klo teman itu xbahagia lantas berduka, adakah perlu juga kita merasainya? It’s nonsense! For me we need to have “sympathy” and “empathy” in sharing our feelings to others, but in life, our happiness is belongs to ourselves and God. It’s not belong to others.

Pojie percaya, jika seseorang teman tuh xbahagia, xgembira lalu mengeluarkan kata² seumpama di atas, org itu sedang menipu diri sendiri dan temannya. Percayalah, di sudut hatinya masih mengharapkan kebahagiaan sebagaimana temannya, setidak²nya secubit kebahagiaan spt temannya.. Jadi xperlu mengeluarkan kata² seumpama itu umpama kamu sudah putus harapan lalu menumpang kebahagiaan teman anda. Xperlu, anda masih ada akal dan diberikan kekuatan utk mencari kebahagiaan sendiri yg diidam²kan. InsyAllah, kebahagiaan yg sgt manis menantimu di hujung sana. Usah dikesali, usah diratapi, usah ditangisi, laluinya dgn sepenuh hati sambil menadah tgn kehadrat Illahi…

* * * * *

Pernah dgr x lagu Aishah yg sgt popular suatu masa dulu; Kemaafan Dendam Yang Terindah?? Best kan lagu tuh. Btol tau, ble kita ada simpan dendam tuh, lama² ia kelak menjadi barah yg memakan diri sndiri. Percayalah, lambat laun, esok lusa jika kalian terus bdendam, kalian tak akan bahagia, sbb focus dalam otak hanyalah utk mebalas dendam. Xbaik..

Pojie adalah seorang yg pendendam suatu masa dulu (till now maybe). Adalah juga yg Pojie berjaya mbalas dendam tuh (balas dendam tido xmasuk dlm citer nih yer) dan Pojie sgt happy. Tp happy tuh buat sementara jer, pastu rasa bsalah yg amat sgt. Yela, sbb kita dilahirkan dan dididik menjadi orang yg baik², tp sekali melukakan hati org, rasa bsalah sgt dlm diri. Kita tau itu adalah hasutan dari syaitan akibat dari kelukaan yg kita perolehi.

Alhmdulillah skrg Pojie byk dah sedar, anda pun ada yg dah sedar. Syukur. Cuma kdg² kenapa apabila kemaafan dipinta, cacian yg diterima. Peluang kemaafan tertutup serta merta. Adilkah itu? Teman² silalah jawab, adilkah itu?? Pojie akui, diri ini kdg kala tlalu lancang berkata², terlalu pedas bsuara, tlebih bicara, tp kenapa tiada peluang kedua yg dberi utk mperbaiki diri ini? Adilkah mereka yg berterusan menghukum tanpa menegur tlebih dahulu?? Pojie yakin pembaca² amat bijak dalam setiap persoalan yg diutarakan.. Apa yg pasti, kesan trauma dari dalam diri ini kini dilanda fobia..

P/S: Setelah TRAUMA, kini ku FOBIA..

Love,

10 Respons to “Kebahagiaan & Kemaafan”

  1. sI tEDI Oktober 13, 2009 pada 1:12 am #

    aku x ske hopokrit

  2. aMir RaYYaN Oktober 13, 2009 pada 1:33 am #

    kita belajar dr kesilapan masa lalu….Ujian itu indah..amat indah….moga kita kuat semangat insyaALLAH…..

  3. farish H Oktober 13, 2009 pada 2:10 am #

    speechless*

  4. H.R PuTeRa YuSoFF Oktober 13, 2009 pada 2:52 am #

    dendam itu baramarah itu api..sabar itu salji…

  5. syaf Oktober 13, 2009 pada 3:27 am #

    pojie..nape nie.its ok..bagi syaf layak diberi peluang kedua..kepade semue oang pown…sedang kan nabi pon sanggup ampun kan umatnye, x kan lah kite insan yg kerdil ni kan…so jangan risausyaf pon dulu seorang yg pendendam & ego sebelum ni, tapi percayelah pojie, kalu kite dah mampu singkirkan sifat cam 2, insyaalah Allah akan bantu kite dan orang lain pon akan mampu untuk singkir perasaan benci pade kite….pojie jangan risau na…banyak saba, doa banyak…okSyaf doakan pojie sentiase ok…

  6. Hezesuze Oktober 13, 2009 pada 5:54 am #

    nape ni dear??? y y tell me y…ekekeke

  7. Mawar_berduri Oktober 13, 2009 pada 6:14 am #

    kata orang hidup dalam dendam umpama lautan yang tak berpenghujung ..sampai bila2 pun takkan habis…hidup tak tenang dan sentiasa dalam kemarahan …x syok la macam tu … =(

  8. QieFLy si Dolce Oktober 13, 2009 pada 8:51 am #

    poojie ni napa????

  9. mr.syazwan Oktober 13, 2009 pada 2:50 pm #

    pojikita dlm bulan raya….saling kita bermaaf-maafi..huhuhuSELAMAT HARI RAYA…

  10. ||| PöJìé PööH ||| Oktober 14, 2009 pada 12:34 pm #

    Tedi;Me too..Amir;InsyaAllah..Farish;Me too..Putera;Thanks dik!Syaf;Thanks dear..Hezesuze;Ntah meroyan kot..Mawar;Kann, i know..Qielfly;Alah PMS ler apa lagi..Syazwan;Selamat juga..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: