H A T I

19 Nov


Nah, ambil la benda ni.
Apa ni?
Ini adalah hati. Hati aku.
Hati kau? Hmm.. kenapa kau sudi kasi kat aku?
Sebab kau dah jadik sebahagian dari aku.
Kau lebih dari seorang kawan.
Terima kasih…. ianya bererti. Aku terlalu
menghargainya.

Oh ye ke… tapi maaf.
Untuk apa?
Sebab, hati tu aku tak beri sepenuhnya.

Cuma sebahagian saja..

Maksud kau?
Aku pernah beri hati aku kat orang lain juga.
Dan aku tak pernah beri kesemuanya. Aku
takut aku tiada hati untuk diri aku sendiri.
Mungkin aku takut, hati itu tidak akan dijaga
dengan sebaik-baiknya. Ianya bukan seperti
barangan lain seperti duit, permata dan
sebagainya. Hati ini penuh mistik, ada
keajaiban yang tersendiri.

Mistik? Kelakar bunyinya…
Mungkin kelakar. Tapi itu realitinya.
Ia juga berubah mengikut rentak hidup engkau.
Rentak perasaan orang yang aku beri. Jika dia
betul-betul ikhlas, hati ini akan indah dan bersinar.
Tapi, jika dia mempersia-siakannya, hati ini akan
malap. Mungkin akan terus mati untuknya. Ianya
b
ukan satu benda yang percuma. Hati ini diberi hanya
kepada insan yang terpilih sahaja. Insan yang istimewa.
Dan kau adalah salah seorang daripada mereka, kerana
naluri aku terlalu percayakan kau.

Aku insan terpilih?
Ya, kau yang terpilih. Hati ini sering bertukar-tukar
mengikut perasaan orang yang diberikan. Ianya
terlalu sensitif. Tapi ianya cukup kebal dan kental
pada musuh aku. “Musuh”, mungkin terlalu kejam untuk
aku memperkatakan perihal mereka ini. Ianya tak
berubah-berubah seperti yang terjadi jika hati ini diberi
pada orang yang istimewa.

Hati aku hanya tinggal sebahagian sahaja. Ada orang
yang tidak pernah memulangkannya, walaupun aku hanya
pinjamkan sekejap. Ada yang pulangkan dengan penuh
kelukaan. Ada yang sudi berikan sebahagiaan hatinya
pula sebagai ganti. Dan jika kau nak tahu, setiap hati
manusia ada nilai yang tersendiri. Setiapnya terlalu
mistik!

Cuma satu saja yang kau tak mengerti. Sekali hati itu
terluka, kadangkala sukar nak mengubatinya. Ada
kalanya, mengambil masa yang lama untuk itu.
Dan bila tiba sesuatu yang tidak diingini, mungkin
pemilik hati itu akan menyendiri buat seketika…
sehingga hatinya pulih seperti sediakala.
Hati yang diberi ini bukan untuk suka-suka. Ianya
lahir atas satu kepercayaan. Dari situ, wujudlah kasih
sayang. Jika hilang rasa percaya itu, maka sukarlah untuk
hati itu kembali indah.

-anynomous-

P/S: Happy 39th (month) Anniversary Kaseh…

Love,

15 Respons to “H A T I”

  1. iva saionji November 19, 2009 pada 1:25 am #

    wah pojie….menarik ntry pasal hati nie…yelah kan…iva suka part nie.."walaupun aku hanyapinjamkan sekejap. Ada yang pulangkan dengan penuhkelukaan. Ada yang sudi berikan sebahagiaan hatinyapula sebagai ganti. Dan jika kau nak tahu, setiap hatimanusia ada nilai yang tersendiri."

  2. D.O.U.B.L.E...S November 19, 2009 pada 1:37 am #

    betul,betul betul besar nilai hati nie dari wang ringgitkan ….

  3. momguess November 19, 2009 pada 2:35 am #

    yang…ko bagik lah ati ko kat den ni hahlalalala

  4. H.R PuTeRa YuSoFF November 19, 2009 pada 4:06 am #

    wow… nice…cayalah…

  5. Aqmal Arista November 19, 2009 pada 4:44 am #

    Hati-hati ketika "memberi" hati…yeay..!!hehe

  6. I am Karl November 19, 2009 pada 6:02 am #

    suka lagu HATI tok timenusuk sgthuhubleh ke karl nk berpatriotik sekejap ahha— off topic sgt2

  7. Mawar_berduri November 19, 2009 pada 6:46 am #

    separuh pun dah cukup kan?…hihi🙂 separuh lagi simpan untuk poojie sendiri

  8. atty's November 19, 2009 pada 8:12 am #

    kty suka makan hati ayam…huhuuhh..cedap..bebudak tak elok makan ! hehehhehe

  9. faizul darius November 19, 2009 pada 8:37 am #

    hati bukan kristal….

  10. Hezesuze November 19, 2009 pada 11:15 am #

    cinta dalam hati…..hehehe

  11. Hezesuze November 19, 2009 pada 11:15 am #

    cinta dalam hati…..hehehe

  12. kawie2020 November 19, 2009 pada 12:01 pm #

    n3 pasal hati memang best.. dia buat aku khayal kejap… hehehehehe.. hati ko dah abih ke blom?

  13. iyllienaz November 19, 2009 pada 1:51 pm #

    jagalah hati sebaek mungkin..bila dah luka mmg susah nk sembuh..

  14. farish H November 20, 2009 pada 3:10 am #

    nak hati gak;p

  15. Natasha April 27, 2011 pada 9:42 am #

    hurmmm:(

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: